Mitt nya träningsschema

Tänkte kort uppdatera om mitt nya träningsschema och tankar angående kosttillskott.

Mitt gamla träningsschema

Jag har kört exakt samma träningsupplägg alldeles för länge känner jag. Säkert ett år minst, ändå VET jag ju hur viktigt det är med variation…

Iaf, tidigare körde jag en 4-split som var såhär:

  • Mån: Bröst
  • Tis: Biceps, mage
  • Ons: Ben, axlar
  • Tors: Rygg, triceps

Resten av veckan vila och återhämtning. Jag har aldrig använt så mycket kosttillskott, bara något enkelt whey 80 och ibland aminosyror.

Jag körde nästan alltid 3-set per övning och tre övningar per muskelgrupp. Varje set mellan 8-10 repetitioner.

Nya schemat

Mitt fokus numera är på volym och därför har jag gjort en del ändringar.

Jag kommer numera att köra en 3-split som följer:

  • Mån: Bröst, triceps
  • Tis: Ben, mage, axlar
  • Ons: Rygg, biceps

Skillnaden är bland annat här att jag kör så ofta jag kan, ett rullande schema helt enkelt. Med upplägget ovan ”kan” jag träna varje dag. Men ibland vill jag festa på helgen och då måste jag vila.

Jag kör nu 5 set med 12 rep på varje övning och 2-3 övningar på varje muskelgrupp. En annan stor förändring är att jag vilar endast 30-45 sek mellan setten. Tidigare vilade jag typ 2-3 min ibland.

Mer kosttillskott

BCAA Hardcore
Mitt nästa köp från gymgrossisten!

Jag ska även experimentera med kosttillskott och testa flera nya. Kreatin har jag länge tänkt testa och det är dags nu känner jag. Jag har använt aminosyror typ 2 ggr tidigare, då i form av EAA. Men jag ska testa BCAA nu istället. Läste nyss en artikel om BCAA som gjorde mig intresserad. Här är en länk till den. Det jag gillar med BCAA är att det är så mycket av den viktigaste aminosyran Leucin. Läste natur och kemi på gymnasiet vilket jag kost-mässigt har en del nytta av när jag tränar 🙂

Detta var allt för mig just nu, uppdaterar snart igen!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *